poniedziałek, 19 lipca 2010

Mała improwizacja – Robert Konca

Wojtkowi zapodaję…

Mam kres w nazwisku
chociaż bez kreski nad n,
naturę wszechświata wyjaśnił mi
we śnie bezpański pies.

Mógłbym być sędzią, adwokatem
ale kładę na to lachę;
śmieszy mnie ich zarozumiałość
jakby połknęli wiedzę całą.

Jestem śmietniskiem sprzeczności –
artefaktów utraconej jedności.
Z jednej strony jestem potworem
jak Godzilla albo Hedora,
z drugiej – wrażliwym facetem
który kocha zamężną kobietę.

Nie raz w pierdol dostałem,
nie raz też oddałem
jak bohater ostatniej akcji
ale bez satysfakcji.

W osiemdziesiątych, jak Jaruzelski władał,
z Pietruchą byliśmy w Bieszczadach.
Postanowiliśmy przed wejściem na Krzemieniec
irokezy wygolić kamieniem.

W Jarocinie na cztery osiem mnie zamknęli
za udział w surrealistycznej rebelii
przeciw wszystkiemu… Zakuli w kajdany,
niebieski najpierw uderzył parę razy,
potem nad kartoteką pochylony
spytał : Licealysta, kurwa, co tu robisz ?
- Pierdolę komunę i kapitalizm !

Wojtas, Pietrucha, Slayer –
nie było takich czterech
gdy szliśmy drogą do zatracenia
metodycznie, ale od niechcenia.

Później wszyscy poszli w swoją stronę,
zataczając krąg, by spotkać się ponownie
na cmentarzysku złudzeń, siekierą losu głaskani…
Lecz żaden z nas nie dał się zmiażdżyć.

Nie wiem jak przetrwałem schizy, melancholię,
może po prostu oswoiłem się z mrokiem,
jak ślepy gryzoń medytujący w grocie…
Siedem lat pełzałem na autopilocie.

Mój świat co chwilę się rozpada,
na nowo muszę go składać
z atomów, wspomnień i przeczuć,
głodnym demonom na przekór.

Wojtek – stary Bałcie – posłuchaj :
Jesteśmy pyłem wagi ciężkiej
miotanym z miejsca na miejsce,
tylko nie wiemy, kto nas dmucha.

I pewnie znasz to ukłucie bezradności,
gdy chce się komuś powiedzieć o miłości,
jednak przez zbroję przedostaję się na zewnątrz
tylko strzęp metafory lub przekleństwo.

Mam kres w nazwisku
chociaż bez kreski nad n,
naturę wszechświata wyjaśnił mi
we śnie bezpański pies.


Robert Konca

Google+ Followers

Obserwatorzy

z cyklu "Twarze greckie"

z cyklu "Twarze greckie"
Iza Staręga
statystyka